Latvija – pasaulē otrā piemērotākā valsts autovadītājiem?

Dzīvojot Latvijā, nereti nākas dzirdēt dažādas sūdzības par sliktajiem, neizbraucamajiem un bedrainajiem ceļiem, kas bojā automašīnas, kā arī briesmīgo satiksmes infrastruktūru, kas ir ārkārtīgi nepārdomāta un haotiska. Latvijas ceļi, nereti tiek salīdzināti ar citu Eiropas valstu ceļiem un daudzi autovadītāji Latvijā uzskata, ka nevienā citā attīstītajā valstī tik briesmīgu ceļu un satiksmes nav, taču kā izrādās, citi mūsu ceļus un satiksmi nemaz tik zemu nevērtē. Piemēram, populārā lietotne Waze, kas ir viens no pasaulē plašāk lietotajiem navigācijas un satiksmes rīkiem, Latviju ir atzinusi par pasaulē otro labāko valsti autovadītājiem. Vai tā var būt un kā šis novērtējums tiek veidots?

Ja kādam rodas šaubas par to, ka lietotne Waze varētu nebūt tiesīga veidot šādus topus un šī informācija varētu nebūt objektīva, tad varam nomierināt, ka šaubām nav pilnīgi nekāda pamata. Waze ir tiešsaistes pūļpakalpojuma navigācijas lietotne viedtālruņiem un citām mobilajām ierīcēm, kas darbojas jau kopš 2008. gada, un tai ir vairāk kā 50 miljoni aktīvu lietotāju. Pūļpakalpojuma programma nozīmē to, ka Waze pamatojas uz lietotāju iesniegto informāciju, kā arī citu teorētisko bāzi, lai veidotu lietotnes saturu. Waze ir izveidots Izraēlā un pašlaik tiek lietots visā plašajā pasaulē. Waze komanda ir nozares profesionāļi, kuru viedoklis ir būtisks.

Waze pētījuma dati liecina, ka Latvija ir otrā labākā valsts, kur būt automašīnas vadītājam. Šajā pētījumā lietotāji vērtēja braukšanas pieredzi katrā valstī ar 10 ballēm. Latvijā braukšanas pieredzi lietotāji vidēji novērtēja ar 7,3 ballēm. Pirmo vietu šajā pētījumā ieguva Nīderlande ar 7,9 ballēm, bet nedaudz aiz Latvijas palika ASV ar 7,2 ballēm. Topa augšgalā vēl atrodas tādas valstis kā Zviedrija, Slovākija, Francija, Čehija, Beļģija , Itālija, Ungārija. Kā sliktāko vietu autovadītājiem Waze novērtēja Salvadoru ar 2,1 balli. Priekšpēdējā vietā ir Gvatemala ar 3 ballēm, bet trešo vietu no beigām ieņem Venecuēla ar 3,1 balli. Arī citas apakšgalā esošās valstis pārsvarā ir nabadzīgās attīstības valstis.

Šie apmierinātības novērtējumi arī nav vien pāris cilvēku viedoklis. Aplikācijai ir 50 miljoni lietotāju un liela daļa no viņiem piedalās apmierinātības novērtēšanā. Kopumā šis skaitlis tiek aprēķināts ticis pēc tādiem parametriem kā sastrēgumu biežums un to smaguma pakāpe, ceļu infrastruktūra un tās kvalitāte, degvielas uzpildes staciju pieejamība un izvietojums, degvielas cenas, kā arī drošība braukšanas laikā, kas ietver ļoti daudz faktoru, kā piemēram, laikapstākļi, autoparka stāvoklis, autoavāriju biežums un smagums utt. Tātad, pētījums ir visai nopietns un visaptverošs.

Tas, kāda nozīme kopējā vērtējumā ir katram faktoram gan minēts netiek, kā arī nav plašāk pieejams informācijas par to, kā Waze lietotāji ir vērtējuši katru no šiem faktoriem tieši Latvijā, taču daudziem Latvijā dzīvojošajiem tas pavisam noteikti ir pārsteigums. Jāatzīst, ka ceļu kvalitāte Latvijā tiešām nav tāda, lai to varētu ierindot kaut vai topa pirmajā pusē, tāpēc pastāv iespēja, ka augstais vērtējums Latvijai ir piešķirts, patiecoties braukšanas kultūrai un mazajam sastrēgumu skaitam, jo salīdzinot ar daudzām citām valstīm, šeit mēs tiešām esam līderi. Lai vai kā, nākamreiz pirms sūdzēties par slikto ceļu stāvokli un briesmīgo satiksmi, vajag aizdomāties, ka varbūt Latvijā tas viss nemaz nav tik sliktā līmenī kā mums šķiet.