Kāpēc ceļu kvalitāte ir tik būtiska?

Latvijā pēdējo gadu laikā ir strauji palielinājies transportlīdzekļu skaits un līdz ar to ir ievērojami pieaugusi satiksmes intensitātes. Tas liek arvien vairāk domāt par ceļu sakārtošanu un nepieciešamību veidot plašu ceļu tīklu ar kvalitatīvu segumu, taču Latvijā ceļu tīkla tehniskais stāvoklis laika gaitā ir tikai pasliktinājies un daudzviet pat neatbilst autotransporta prasībām. Vairāki ceļu posmi ar asfalta segumu ir sabrukuši vai tiem draud sabrukšana tuvākajā laikā. Šis kritiskais stāvoklis negatīvi ietekmē transportlīdzekļu ekspluatācijas rādītājus, satiksmes kvalitāti, braucēju pieredzi, autoparka stāvokli, vides kvalitāti utt.

Visbūtiskāk nekvalitatīvs ceļu segums ietekmē tieši transportlīdzekļa ekspluatācijas izdevumus, kas sevī ietver, piemēram, amortizāciju, degvielu, apkopi un remontus. Tieši tas arī ir galvenais iemesls, kāpēc transportlīdzekļu vadītāji un īpašnieki tik asi kritizē pašreizējo ceļu stāvokli un ir neapmierināti ar ceļa seguma kvalitāti. Braukšana pa šādiem ceļiem būtiski bojā automašīnu visdažādākajos veidos. Automašīnu ir biežāk jātīra, tai ir nepieciešama nopietnāka apkope un tas var pat radīt nopietnus bojājumus automašīnai, kuru labošanai vajadzīgs ilgs un dārgs remonts. Tas viss kopā izmaksā patiešām daudz. Ceļu labošana un regulāra to uzturēšana ļauj autovadītājiem ietaupīt kaudzi naudas no Credx.eu.

Slikti ceļi, protams, arī būtiski apgrūtina satiksmi. Uz sliktas kvalitātes ceļiem ir jāievēro ātruma ierobežojumi un dažādai citi piesardzības pasākumi. Tas vien palēnina satiksmi un rada problēmas, taču slikti ceļi var radīt arī nopietnus sastrēgumus. Ceļu kvalitātes dēļ var notikt avārijas, kas satiksmi var bloķēt uz vairākām stundām. Taisni, gludi, droši ceļi, savukārt, nodrošina to, ka braucēji var pārvietoties bez problēmām, saglabājot normālu satiksmes intensitāti.

Braukt pa sliktiem, nekvalitatīviem ceļiem ir arī ļoti nepatīkami un tas ievērojami pagaina braukšanas laiku. Uz bedrainiem ceļiem, vai vienkārši ceļiem ar sliktu segumu, ir jāievēro ātruma ierobežojumi. Tātad, braucot pa nekvalitatīvu ceļu, šoferim un pasažieriem ir jārēķinās ar to, ka ceļā nāksies pavadīt krietni ilgāku laiku. Tas, protams, ir apgrūtinoši un traucējoši. Arī pats garais braukšanas process un nekvalitatīva ceļa nebūs diez ko patīkams, jo automašīna kratīsies un sagādās nepatīkamas izjūtas. Ja braukšana pa gludiem ceļiem daudziem sagādā patīkamas emocijas, tad braukšana pa sliktas kvalitātes ceļiem izraisa vien dusmas un neapmierinātību.

Sliktie ceļi ir arī viens no galvenajiem iemesliem traģiskajam autoparka stāvoklim. Diemžēl ir novērots, ka automašīnas, kas lietotas, braucot pa nekvalitatīviem ceļiem nolietojas daudz ātrāk, pat veicot regulāru apkopi. Valstī vai reģionā, kur ir slikti ceļi, viss autoparks, visticamāk būs nolietots un, iespējams, pat satiksmei bīstams. Ja transportlīdzekļu vadītāji never atļauties pietiekoši bieži iegādāties jaunas automašīnas, autoparka stāvoklis var būtiski ietekmēt satiksmes drošību un izraisīt smagas avārijas. Jauni, labi ceļi var pasargāt ceļu satiksmes dalībniekus no bīstamām avārijām.

Visbeidzot, slikti ceļi arī negatīvi ietekmē vidi gan tiešā gan netiešā veidā. Ka jau tika minēts, braukšana pa sliktiem ceļiem, gan paildzina braukšanas laiku, gan rada sastrēgumus. Tas viss būtiski palielina vides piesārņojumu. Jo ilgāka automašīnai jāatrodas uz ceļa, jo lielāku piesārņojumu tā rada. Arī pati braukšana pa liktiem ceļiem patērē vairāk degvielas, līdz ar to, rada vairāk kaitīgo izmešu. Protams, arī braukšana pa kvalitatīviem ceļiem rada piesārņojumu, taču tā apjomi ir ievērojami mazāki.

Tātad, ceļu kvalitāte neietekmē vien transportlīdzekļus un to īpašniekus. Sliktas kvalitātes ceļi rada nopietnus drošības riskus un traucē vispārējo satiksmi, kurā piedalāmies mēs visi. Ceļu sakārtošanai, noteikti vajadzētu būt vienai no prioritātēm, jo tas atrisinātu daudzas valstiska un pat globāla mēroga problēmas.