Kā pasargāt sevi un savu auto no bedrēm uz ceļiem?

Daudzu transportlīdzekļu vadītāju lielākais bieds ir nekvalitatīvi ceļi un bedres uz tiem. Daudzi Latvijas ceļi patiešām nav pārāk labā tehniskā stāvoklī un uz tiem ir gana daudz satiksmei bīstamu bedru, kas var sabojāt auto vai pat izraisīt nopietnus ceļu satiksmes negadījumus. Lai zinātu, kā pasargāt sevi un savu auto no bedrēm, mēs apkopojām svarīgāko informāciju, kas varētu būt noderīga visiem ceļu satiksmes dalībniekiem.

Lai zinātu, kā sevi pasargāt no bedrēm, vispirms jāsaprot, kas īsti ir bedres un kā tās veidojas. Bedres uz ceļiem parasti veidojas pakāpeniski, ja vienīgi runa nav par bedrēm, kas radušās mehāniska bojājuma vai trieciena rezultātā. Transportlīdzekļi, pārvietojoties pa ceļu, rada ļoti lielu slodzi. Tās ietekmē pakāpeniski nodilst asfalta virsējā kārta. Pēc konkrēta laika ir jāveic asfalta seguma nomaiņa, lai ceļu atkal padarītu drošu braukšanai, taču bieži vien tā nenotiek. Asfalts turpina bojāties un tajā parādās plaisas un dažas atsevišķas bedres. Ja arī tad asfalta segums netiek labots vai nomainīts, bedres turpina izplesties. Ja tajās vēl iekļūst sniegs, ūdens vai ledus, tās kļūst īpaši dziļas un lielas un tad efektīva bedru labošana jau ir gandrīz neiespējama, jo arī aizpildot tās ar asfaltu, bedres turpinās izplesties. Tātad, uz jauna, tikko uzlieta asfalta bedrēm nevajadzētu būt, ja vien tās nav izveidotas, piemēram, nepareizas sniega tīrīšanas dēļ, tāpēc īpaša piesardzība ir jāievēro uz nolietotiem ceļiem.

Tā kā bedru lielumu un dziļumu būtiski ietekmē laika apstākļi, visvairāk bedru veidojas tieši pavasarī, kad ir nokusis sniegs. Šajā laikā pat parādās īpaši bīstamās bedres. Par satiksmei īpaši bīstamām tiek uzskatītas tās bedres, kuru laukums pārsniedz 0,1 m2 un dziļums ir liekāks par 5 cm. Ja pamanāt šādu bedri uz jebkura valsts ceļa, ir jāziņo VAS „Latvijas autoceļu uzturētājs”. Viņu pienākums ir salabot visas bīstamās bedres, neatkarīgi no tā, uz kādas nozīmes ceļa bedre ir izveidojusies. Ja visas bīstamās bedres tiks salabotas, situācija jau uzreiz būs daudz labāka un braukšana būs drošāka.

Tomēr bīstamas var būt arī mazākas bedres, kuru labošana netiek uzskatīta par prioritāti, tāpēc no bedrēm uz ceļiem ir jāuzmanās tik un tā. Labs variants, kā pasargāt sevi no bedrēm, ir izmantojot mobilās aplikācijas un interaktīvās kartes, kurās var atrast informāciju par bedrēm un nekvalitatīviem ceļiem. Tajās precīzi norādītas vietas, kurās ir bedres vai vienkārši sliktas kvalitātes ceļi, kas var izraisīt dažādas problēmas. Tajās vietās ir jāievēro īpaša piesardzība.

Vēl viens veids, kā sevi pasargāt, ir izmantojot apdrošināšanu, kas sedz zaudējumus par ceļu satiksmes negadījumiem un automašīnas bojājumiem, kas radušies bedru dēļ. Protams, apdrošināšana nepasargās no paša negadījuma un kas pats par sevi var sagādāt zināmas neērtības, bet vismaz jums pašam nebūs jāsedz zaudējumi, gadījumā ja bedres izraisīs finansiālus zaudējumus.

Diemžēl nepareizas ceļu uzturēšanas un nepietiekoši biežas ceļa seguma maiņas dēļ, bedres uz ceļiem nav nekāds retums un, visticamāk, tuvākajā laikā tās arī nekur nepazudīs. Vienīgā iespēja, kā panākt, ka bedres jums vai jūsu automašīnai nevar nodarīt nekādu kaitējumu, ir saprotot, kur bedres veidojas un ievērojot īpašu piesardzību šajās potenciāli bīstamajās vietās, kā arī atbrīvojot sevi no finansiālās atbildības radušos bojājumu gadījumā.